איבחון חדש של אסטיגמטיזם – אבחנה מבדלת

איבחון חדש של אסטיגמטיזם – אבחנה מבדלת

ד"ר יורם ביגר, רופא עיניים, יו"ר החוג לעדשות מגע באיגוד רופאי העיניים,

"מכבי" שירותי בריאות, קופת חולים "מאוחדת"

איבחון של אסטיגמטיזם חדש, בנבדק אשר קיימת אצלו רפרקציה ידועה קודמת ספרית או אסטיגמטית נמוכה יותר , מעלה מספר אפשרויות באבחנה המבדלת, בהתאם לאנמנזה. אין לקבוע אבחנה מהירה ובלתי מבוססת, ובוודאי לא להתחיל בטיפול, אלא לדייק בבדיקה , כולל  שימוש בהדמייה טופוגרפית של הקרניות.

  1. אסטיגמטיזם סדיר "רגיל" אצל נבדק צעיר, עם או ללא ליקוי ספרי קודם.

זו האפשרות השכיחה ביותר, כאשר מדובר בתהליך איטי , יתכן עם החמרה הדרגתית, ללא פתולוגיה בבדיקה האנטומית של העין, וללא אי-סדירות ברטינוסקופיה. רצוי לבצע מיפוי קרניות בכדי לוודא שמדובר באסטיגמטיזם סדיר , וכבסיס להמשך המעקב

  1. אסטיגמטיזם חדש בגיל צעיר , לרוב מעל גיל 10 שנים, עם רפלקס רטינוסקופיה חשוד לאי-סדירות, וללא פתולוגיה אנטומית בקרניות או בלחמיות . במקרה זה קיים חשד לקרטוקונוס, וחובה לבצע מיפוי קרניות , הן לביסוס או שלילת האבחנה, והן כבסיס למעקב העתידי.
  2. אסטיגמטיזם חדש בילדים, בנוכחות דלקת לחמיות אלרגית, בדרך כלל דלקת אביבית קשה. במקרה זה יכול להיות שינוי ניכר במבנה הקרניות, בעיקר כאשר מדובר בדלקת אביבית עם תגובה לימבלית ברורה, הגורמת "החלשת" היקף הקרנית עם עיוות המבנה , עד כדי צורה קרטוקונית . חובה לבצע מיפוי קרניות, כאשר לעתים מתקבלת תמונה אפיינית לקרטוקונוס ניכר מאד, עם קמירויות קיצוניות בקרנית עד 60 דיופטר ויותר, וזאת בגיל צעיר מאד, הרבה מתחת לגיל הצפוי לקרטוקונוס "ראשוני" . הגישה כוללת , כמובן, טיפול מיטבי בדלקת האלרגית הקשה, עם שיקול טיפול מסוג קרוס-לינקינג לקרניות, אפילו בילדים קטנים.
  3. אסטיגמטיזם חדש במבוגרים, זמן מסויים לאחר ניתוחי רפרקציה בקרנית. במקרה זה יש לחשוד באקטזיה של הקרניות, לבצע מיפוי קרניות ולשקול קרוס-לינקינג .במצב לאחר ניתוח רפרקציה מסוג RK – קרטוטומיה רדיאלית – האסטיגמטיזם (וגם שינוי היפרמטרופי) עלול להופיע שנים רבות לאחר הטיפול.
  4. אסטיגמטיזם חדש בנבדקים שעברו ניתוח קטרקט, לאחר שהרפרקציה לאחר הניתוח היתה ספרית או אסטיגמטית יותר קלה. מצב זה אפייני לאבחנה של PCO – עכירות משנית בקופסית האחורית של העדשה, וזאת גם אם בבדיקה במנורת סדק – אין עכירות ניכרת. רטינוסקופיה מצביעה על חוסר שקיפות המדיה באותה עין, והאסטיגמטיזם ניבע מליקוי בשבירת הקרניים באיזור העכירות, כמובן בלי שינוי בקרנית. הטיפול הינו ביצוע קפסולוטומיה אחורית עם יאג-לייזר.
  5. אסטיגמטיזם חדש לאחר חבלה בעין – ארוזיה עמוקה בקרנית עלולה לגרום שינוי אסטיגמטי, גם אם לא נראית צלקת משמעותית .
  6. אסטיגמטיזם חדש במרכיבי עדשות מגע. מצב שכיח למדי, הן בעדשות   RGP והן בעדשות מגע רכות. מדובר בסוג של CORNEAL WARPAGE  עם עיוות בקרנית כתוצאה מהרכבת העדשה, גם בעדשות חדשות אך גם במצב של הרכבת עדשות זמן רב ללא סיבוך קודם. במצב זה אסור להחפז לאבחנה של אסטיגמטיזם "רגיל" ולתקן בעדשות טוריות, אלא לבצע מיפוי קרניות, להסיר העדשות לזמן מה ולחזור על הבדיקה. קיימים מקרים מתועדים של אסטיגמטיזם מעל 3 דיופטר-צילינדר, שחלף כליל לאחר הסרת עדשות המגע, בתוך מספר ימים.

לסיכום:

איבחון אסטיגמטיזם חדש דורש בדיקה מדוייקת עם אנמנזה מפורטת בכדי להימנע מטעויות בקביעת הגורם ובגישה הטיפולית

צילום תמונה מר איתן הלימי. עריכת תמונה ד"ר ניר ארדינסט
צילום תמונה מר איתן הלימי. עריכת תמונה ד"ר ניר ארדינסט