רואה "זבובים" מול העיניים? טיפול בלייזר מסוג Nd YAG יכול לשפר את הבעיה -פרופ' אור קיזרמן

רואה "זבובים" מול העיניים? טיפול בלייזר מסוג Nd YAG יכול לשפר את הבעיה (נשלח ע"י ד"ר ניר ארדינסט)

 פרופ' אור קיזרמן www.prof-or.com – מנהל מרפאת קרנית ועין יבשה, מרכז רפואי ברזילי

זבובים בעיניים (eye floaters) הם כתמים, נקודות או קוים המופיעים מול העיניים פתאום ביום אחד בהיר. הם עשויים להיות בולטים במיוחד כאשר מסתכלים על רקע בהיר כמו נייר לבן או שמיים כחולים. זבובים בעיניים יכולים להיות מטרידים, כיוון שהם זזים יחד עם המבט ולא ניתן להעלימם בעזרת טיפות או שיפשוף עיניים. בדרך כלל הם אינם מפריעים לראייה. מדי פעם יכול זבוב אחד גדול להיות מטריד במיוחד במיוחד כשהעין פוגשת סוגים מסוימים של אור. רוב האנשים לומדים לחיות עם הזבובים בעיניים ולהתעלם מהם. לעיתים קרובות, הלכלוכים משתפרים ואף נעלמים עם השנים. לעיתים רחוקות, הלכלוכים מתחילים להוות מטרד, ובמקרה כזה כדאי לשקול טיפול.

מה גורם ל"זבובים" בעיניים?

העין האנושית מלאה מהלידה בג'ל שקוף הנקרא זגוגית. בגיל הצעיר הג'ל הנ"ל הוא אחיד ושקוף לחלוטין ואנחנו לא חשים בו. עם הגיל חלים שינויי בזגוגית והג'ל מתחיל מצד אחד להתנזל ומצד שני להיתגבש בגושים בעלי צורות שונות. גושים אלו צפים בזגוגית לפני שדה הראיה ובתאורות מסוימות מטילים צל שחור הנראה לנו כ"זבובים". תופאה זו נקראת ציפה (FLOATERS).

ברגע שה"זבובים" בעיניים מתפתחים, קשה מאוד להיפטר מהם, אם כי הם נוטים להשתפר עם הזמן.  שינויים אלה יכולים להתרחש בכל גיל, אך בדרך כלל הם מופיעים בין הגילאים 50-75 ובמיוחד אצל אנשים שיש להם קוצר ראייה או שעברו ניתוח להסרת קטרקט. גורמים פחות נפוצים להופעת "זבובים" בעיניים יכולים לכלול ניתוחי עיניים אחרים, מחלת עיניים, פציעה בעין וגידולים תוך עיניים. כמו כן "זבובים" יכולים להופיע יחד עם היפרדות רשתית, קרע ברשתית, ניתוק של הזגוגית, דימום זגוגי, דלקת בנוזל הזגוגי או ברשתית . מתי יש לפנות לטיפול רפואי בגלל זבובים בעיניים?אם ה"זבובים" בעיניים מחמירים עם הזמן, במיוחד אם ההחמרה היא פתאומיתאם חווים הבזקי אור או כל אובדן ראייה מלווה ב"זבובים" בעינייםאם אתם מפתחים "זבובים" בעיניים לאחר ניתוח בעיניים או לאחר טראומה שקרתה לעיןאם מופיעים כאבי עיניים יחד עם "זבובים"תסמינים אלה עשויים להיות סימן למצב רפואי רציני ודורש בדיקה דחופה של רופא עיניים.
טיפול בזבובים בעיניים

במשך הרבה שנים לא היה קיים טיפול רפואי עבור "זבובים" שפירים בעיניים. אם ה"זבובים" לא מאד מטרידים, אפשר להזיז אותם אל מחוץ לשדה הראייה על ידי הזזת העיניים. מהלך זה גורם לתזוזה של נוזל העיניים. מומלץ להזיז את העיניים מלמעלה למטה, תנועה זו יעילה יותר מהזזת העיניים מצד לצד.  בעבר אם ה"זבובים" היו דחוסים מאוד ומפריעים לראיה, הרופא עשוי היה להמליץ על ניתוח כירורגי הנקרא ויטרקומיה – כריטת הזגוגית. בהליך זה, הנוזל הזגוגי והפסולת בו מוסרים ומוחלפים בתמיסת מלח.  ניתוח זה כרוך בסיכון לסיבוכים כגון : היפרדות הרשתית, קרע ברשתית  וקטרקט. הסיכונים הכרוכים בניתוח זה, הם גבוהים למדי ולכן, רוב המנתחים לא יבצעו ויטרקטומיהאלא אם כן ה"זבובים" בעיניים משפיעים קשות על הראייה של המטופל.

מכשיר הלייזר לטיפול ב "זבובים" בזגוגית (מקור תמונה פרופ' אור קייזמן, תמונה נשלחה ע"י ד"ר ניר ארדינסט)
מכשיר הלייזר לטיפול ב "זבובים" בזגוגית (מקור תמונה פרופ' אור קייזמן, תמונה נשלחה ע"י ד"ר ניר ארדינסט)

טיפול הויטראליזיס בליזר

לאחרונה דווח על טיפול ליזר היכול למנוע את הצורך בניתוח. לייזר מסוג יאג משמש בדרך כלל בטיפולי עינים שונים, כולל טיפול בעכירות בקופסית אחורית ופתיחת פתחים בקשתית ההיקפית (אירידוטומיה). ליזר זה יכול לשמש גם לפרוק לחתיכות קטנות את גושי הג'ל היוצרים את תחושת ה"זבובים" . טיפול זה נקרא ויטראוליזיס (vitreolysis).

לאחר הרחבת אישונם, מזליפים לעיניים טיפות הרדמה ועדשות מגע מיוחדות לטיפול בציפה מונחת על העין. את לייזר היאג ממקדים בתוך הזגוגית לנקודה בגודל 6 מיקרון ומכוונים אותו בזהירות על גושי הג'ל המתרידים. הליזר מפרק את גושי הג'ל הגדולים לגושים קטנים אשר לא מפריעים לראיה וכן אשפר להזיזם בעזרת הליזר לאזורים הקפיים יותר שלא יהיה מול ציר הראיה. את החלקיקים זעירים הנוצרים מפרוק החלקיקים הגדולים לרב דרוש לעזוב, כי הם פשוט קטנים מדי לפרוק .

הטיפול מתבצע עם קרן אור בלתי נראה דרך האישון. אין חתך, כאב או אי נוחות. בהתאם לסוג ומספר ה"זבובים" , ההליך עשוי לקחת מ 5 דקות ועד חצי שעה. לאחר הטיפול אין מגבלות על פעילות שיגרתית רגילה.

באופן כללי זה לא ניתן להעלים את כל הציפות בטיפול אחד. שתי הסיבות העיקריות לכך הן:

  1. עירפול הקרנית היכול להיגרם משימוש ממושך בעדשות המגע ויכול להפריע להתמקדות של הלייזר.
  2. רוב הרופאים המנוסים בטיפולים אלו יגבילו את מספר היריות ללא יותר מ 500 בכל טיפול. זה בדרך כלל לא מספיק כדי לטפל בכל ה"זבובים" הקיימים. מצד שני טיפולים ארוכים של יותר מ 1000 יריות לא מומלצים כי הם יכולים לגרום לעלית לחץ תוך עיני.

עד הכנסת טיפולי הליזר הללו הניתוח היחיד שהיה קיים לטיפול ב"זבובים" מטרידים היה ניתוח הסרת הזגוגית (וירקטומיה). ניתוח זה, המבוצע בחדר ניתוח ולפעמים בהרדמה מלאה, הוא הניתוח גדול והרבה יותר מסוכן מטיפול הלייזר המבוצע לרב במרפאה.

למרות מגוון רחב של מחקרים המתארים הליך זה כטיפול יעיל ב"זבובים" אין עדין פרסומים המוכיחים את הבטיחות והיעילות שלו. ההצלחה של טיפול הליזר תלוי מאוד בסוג הציפות ובמיקומם. חלק מהחולים, בעיקר אלה שמתחת לגיל 35 , לא יכולים להיות מטופלים בלייזר כיוון שהציפה עלולה להיות קרובה מדי לרשתית באזור המכונה "הבורסה שלפני המקולה" ("זבובים" אלה הם דומיננטים יותר ונראים יחסית גדולים עקב קרבתם לרשתית ) .

ישנם מספר סוגי ציפה שיכולים להיות מטופלים עם לייזר :

  1. טבעת על שם וייס – שיעור הצלחה של כ 95% .
  2. 1-2 "זבובים" קטנים עד בינונים יכולים להיות מטופלים עם שיעור הצלחה של כ 85%.
  3. גושים רבים, או גושים שהם גדולים וצפים חופשי בזגוגית – למרות שקשים לטיפול, עדיין יכולים להיות מטופלים. לעתים קרובות הם יצטרכו כמה טיפולים שיכולים להתפרס על פני ימים עד חודשים.

לסיכום, תופעת ה"זבובים" בעיניים היא תופעה נפוצה ומטרידה. הופעה חדשה של "זבובים" דורשת בדיקה דחופה של רופא עיניים לשלול סיבוכים קשים יותר. רב האנשים מתרגלים לחיות עם "זבוב" אחד או שנים ועם הזמן המצב משתפר.   במקרים קשים ומטרידים ניתן לנסות לטפל ב"זבובים" אלו בלייזר עם מידה זו או אחרת של שיפור בהפרעות. ניתוח הוירקטומיה הוא ניתוח גדול ומסובך השמור למקרים קשים במיוחד.


Posted

in

by