עולם עדשות המגע של היום

עולם עדשות המגע של היום

הרכבת עדשות מגע הינה דרך לתקן לקות ראייה באמצעות הרכבתן ישירות על העין. בדומה להרכבת משקפיים, אך ללא המשקפיים.

הטכנולוגיה של היום מאפשרת ייצור עדשות באיכות גבוהה וטובה, כך ש- 80% ממרכיבי משקפיים יכולים להרכיב עדשות מגע, במשך רוב שעות היום, להרגיש בנוח ולראות טוב.

עדשות המגע נחלקות לשתי קבוצות: עדשות רכות ועדשות קשות. רוב מרכיבי עדשות המגע בעולם, מרכיבים עדשות רכות מסוגים שונים, אשר הודות לפיתוחן המתקדם, כמעט ואין מרגישים אותן.

בשנים האחרונות ישנה התקדמות בפיתוח עדשות מגע לשימוש חד פעמי (יומיות). היתרון המשמעותי הוא, שעדשות אלו הן נקיות יותר ולכן גורמות לפחות זיהומים, בנוסף אין צורך בתמיסות השרייה וזה חוסך צורך להיסחב עם בקבוקי חומר ניקוי לטיולים, או מחוץ לבית. הקופסאות של עדשות החד פעמיות הן קטנות ואינן תופסות מקום.

יצרני העדשות המובילים מייצרים עדשות מגע שונות העשויות מחומרי גלם מתקדמים, אשר נדרש עבורן הרבה זמן פיתוח וטכנולוגיה מתקדמת. לכן העלות הסופית של עדשות מגע לשימוש חד פעמי יומי,הינו יקר יותר.

למי ששימוש בעדשות יומיות יקר לו, ישנן עדשות מגע רכות לשימוש יום יומי, אשר דורשות זמן לניקיון והחלפה כל שבועיים או כל חודש, לפי הסוג. עדשות מגע אלו זולות יותר.

על פי סקר של האוניברסיטה של אלבמה בארה"ב, בשנת 2014  היו כ- 140 מיליון מרכיבי עדשות מגע רכות בעולם, עם מחזור מכירות עולמי של 7.6 מיליארד דולר.

ישנן גם עדשות מגע רכות מולטיפוקליות, המיועדות לאנשים מעל גיל 40, אשר אינם רואים עם אותו זוג המשקפיים לרחוק וקריאה, או אלו הנדרשים להסיר את המשקפיים בזמן קריאה. עדשות אלו מאפשרות ראייה מרחוק וקריאה מקרוב ללא צורך בהרכבת משקפיים. עדשות רכות מולטיפוקליות מהוות 12% מכלל העדשות המותאמות.

התפלגות מרכיבי עדשות המגע בכלל האוכלוסייה: 35% בגילאי 13-17, 49% בגילאי 18-40, 12% בגילאי 40-49 ו- 4% מעל גיל 50 מרכיבים עדשות מגע.

אנשים מפסיקים להרכיב עדשות מגע מהסיבות הבאות:

42% עקב אי נוחות, 18% אנשים מזדקנים ולא רואים טוב מקרוב, והשאר טוענים שלא רואים מספיק טוב או שהעדשות יקרות מידי.

בעולם עדשות המגע, קיימות עדשות מיוחדות, אשר דורשות התאמה מקצועית על-ידי רופא עיניים או אופטומטריסט מומחה בתחום. ביניהן עדשות לליקוי בראיית צבעים (עדשות כרומוגן), עדשות לעצירה או האטה של התפתחות קוצר ראייה בילדים ,עדשת מגע אטומה לטיפול בעין עצלה, במקום שימוש של רטייה לסגירת עין ועדשות מגע טיפוליות למחלות עיניים כמו קרטוקונוס ועוד.

קרטקונוס: מחלה מתקדמת שבה הקרנית בעין מקבלת צורה של קונוס ומורידה את חדות ראייה ויכולה לגרום לעיוורון. כיום, בעדשות המגע לטיפול בקרטקונוס ישנה התקדמות טכנולוגית משמעותית – מיוצרות באיכויות גבוהות מאד, כך שהן בקושי מורגשות בעין, מתקנות את הראיה עד לחדות של 6/6 עם יכולת הרכבה עד 18 שעות ביום. עדשות אלו הן עדשות מגע סמי-סקלרליות: עדשות מגע סמי סקלקלריות הן קשות, נושמות, גדולות שהקצה שלהן מונח על לובן העין (סקלרה) וכל מרכז העדשה מקומר מעל הקרנית ומכיל שכבה של נוזל בין העדשה ובין הקרנית.

הודות לעיצוב וצורת המנח של עדשות המגע הסמי-סקלרליות בעין, הן מותאמות למחלות נוספות כגון תסמונת "סטיבנס ג'נסון ", בה נוצר מגע בין הריסים והקרנית, אשר יוצר שפשופים וצלקות בקרנית. כיוון שעדשות אלו מכסות את כל הקרנית הן מונעות את שפשוף הריסים בקרנית. בנוסף עדשות מגע אלה מותאמות לעיניים מאוד יבשות, ומרטיבות את הקרנית באופן קבוע ע"י שכבת הנוזל הנמצאת בין העדשה והעין.

עדשה סמי- סקלרלית בעין צילום תמונה מר איוון הר ואלי סביון. עריכת תמונה ד"ר ניר ארדינסט
עדשה סמי- סקלרלית בעין צילום תמונה מר איוון הר ואלי סביון. עריכת תמונה ד"ר ניר ארדינסט

עדשה סמי- סקלרלית בעין

בכל סוגי העדשות, מהפשוטות ביותר ועד המסובכות ביותר, יש צורך בהתאמה על-ידי רופא עיניים או אופטומטריסט, אשר נותנים הדרכה לטיפול נכון בעדשות המגע, ומעקב לאחר ההתאמה. כל אלו הכרחיים לשמירה על בריאות העין ומניעת סיבוכים כתוצאה מהרכבתן.

 מר איוון הר
מר איוון הר

הכותב: איוון הר, אופטומטריסט בכיר בבית חולים מאיר, עם תואר שני באורטופטיקה מדרום אפריקה. מדריך בצוות של אלי"ע – אגודה לילדים עיוורים וליקויי ראייה בארץ.  בעל קליניקה פרטית "ענייני עיניים" ברעננה, עם ניסיון רב של למעלה מ- 30 שנה של התאמות עדשות מגע סקלרליות. בקליניקה ברעננה ישנם מעל 300 פציינטים מרכיבי עדשות מגע סקלרליות – מתינוקות (לאחר ניתוחי קטרקט) ועד לאנשים מבוגרים (מעל גיל 80), בכל  ספקטרום המחלות אשר מפורטות בכתבה.