עדשות מגע לעניים יבשות מאת מר' גבי ארביב

עדשות מגע לעניים יבשות מר' גבי ארביב, אופטומטריסט

הרכבת עדשות מגע עלולות לגרום למצב של יובש בעניים בגלל הפרעה לפיזיולוגיה הנורמלית של הדמעות- שבירה, הידקקות והפרעה להתחדשות של שכבת הדמעות [1]. כמו כן, אידוי הדמעות מהעין מוגבר [2]. כדי למזער תופעות לוואי אלו ולגרום לנוחות בזמן ההרכבה ישנם עדשות מחומרים ושיטות יצור שונות. חומרים אלו ממזערים את ההפרעה לשכבת הדמעות ואת העלייה בטמפרטורה (שגורמת ליותר חוסר נוחות). כמו כן מפחיתים תופעות לוואי כמו-  microbial keratitis (MK), corneal infiltrates ואלרגיות. לפציינט עם תלונות על יובש עקב הרכבת עדשות מגע יש לנסות להתאים עדשות מסוג אחר.

עדשות סיליקון הידרוג'ל הם בעלות אחוז מים נמוך (24%-36%) ולכן האידוי הוא מינימלי מה שמפחית את הסימפטומים של יובש . לפי מחקרים של ה- FDA יש פחות פציינטים סימפטומטיים בעדשות כמו PureVision  (Bausch & Lomb) ובעדשות ה-   Focus NIGHT & DAY(CIBA Vision) מאשר בעדשות ההידרוג'ל הרגילות [3] אבל יש מחקרים שמראים שזה לא תמיד כך. ישנם מחקרים שמראים שגם בעדשת ה- Proclear (CooperVision) ישנם פחות סימפטומים של יובש או לפחות כמו בעדשות ה- סיליקון הידרוג'ל מכוון שהן בעלות מולקולות על פני העדשה שסופחות מים ובכך שומרות על לחות ונוחות העדשה.

________________________________

  1. Holly FJ. Tear film physiology and contact lens wear. II: contact lens-tear film interaction. Am J Optom Physiol Opt 1981; 58: 331–41.
  2. Tomlinson A, Cedarstaff TH. Tear evaporation from the human eye: effects of contact lens wear. J BCLA 1982; 5: 141–50.
  3. Desmond Fonn, Kathryn Dumbleton. Dryness and discomfort with silicone hydrogel contact lenses. Eye and contact lens 29(is): S101-S104. 2003
צילום מר איתן הלימי. תמונה ד"ר ניר ארדינסט
צילום מר איתן הלימי. עריכת תמונה ד"ר ניר ארדינסט

 


Posted

in

by