BAR EYE LAN: עלון החדשות של בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראיה

BAR EYE LAN

עלון החדשות של בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראיה

גליון ראשון דצמבר 2018

BAR EYE LAN: עלון החדשות של בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראיה
BAR EYE LAN: עלון החדשות של בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראיה

אנו שמחים לבשר על פתיחת מסורת חדשה – עלון החדשות של בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראיה (BAR EYE LAN).

ביה"ס לאופטומטריה ומדעי הראיה עם הפנים לקהילה

במסגרת פנינו לקהילה,התקבלה לאחרונה תרומה מכובדת שאפשרה רכישת מעבדת בדיקות ניידת בתוך רכב יעודי. המעבדה הניידת נמצאת כעת בשלבים של מתקון ותאפשר לנו בתקופה הקרובה להרחיב את פעילותנו למען הקהילה במסגרת הבדיקות ההתנדבותיות שאנו מבצעים ללא עלות כספית. כידוע הקליניקות שלנו פתוחות כל השנה לבדיקות אופטומטריסטיות מקיפות ללא עלות לציבור הרחב, לפני כשנה נכנסנו לקליניקות חדשות מאובזרות מרווחות ונוחות במבנה החדש בקמפוס (להזמנת תור או יצירת קשר עוד פרטים כאן). כמו כן שנה שעברה נפתח במסגרת התואר הראשון קורס למעורבות חברתית בו תלמידי שנה רביעית מכירים את נושא התרומה לקהילה ויוצאים לשטח לבדיקות בקהילה לבצע בדיקות ראיה מקיפות באוכלוסיות מוחלשות או ללא מודעות לחשיבות הראיה. בשנה שעברה נבדקו ילדים בבית ספר יסודי באחד הכפרים ונמצאו ילדים רבים שיכולים להעזר בתיקון ראיה, ומכתבי המלצות נשלחו להורים. השנה בעזרת ניידת  הבדיקה החדשה נוכל להרחיב את הפעילות גם למקומות נידחים ורחוקים אליהם יכול להגיע רכב. נמשיך לדווח מהשטח.

הסמינר השבועי של בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראיה

הסמסטר התחלנו בקיום סמינר שבועי שמתקיים בשנת הלמודים ובו הרצאות בנושאי מחקר מובילים בתחום הראיה. ההרצאות הראשונות היו של פרופ. יורם בונה בנושא תנועות עיניים לא רצוניות ומה הן מספרות על תפקודים מוחיים. פרופ. ניצן סנסור מאוניברסיטת תל אביב על לימוד תפיסתי (perceptual learning) מהיר. בשבוע החולף הרצתה ד"ר שרון גילאי-דותן על ראיה לא טיפוסית ומה היא יכולה ללמד אותנו על ראיה טיפוסית והמוח הראייתי הבריא. הסמינר מתקיים בימי שלישי בשעה 12:00 עד 13:00 בצהריים. אנו מציעים להשאר מעודכנים בדף הפייסבוק שלנו לגבי הסמינרים הבאים ופרטים מדוייקים. אופטומטריסטים, רופאי עיניים וחוקרים מתחום מדעי הראיה והאופטומטריה – מוזמנים להגיע לסמינרים. נא להתעדכן באתר ביה"ס לגבי נושא ההרצאה והמיקום.

ארועים בחודש הקרוב

הסמינר השבועי של בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראיה – ההרצאות בחודש הקרוב

במסגרת הסמינר השבועי של בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראיה שפתוחות לקהל הרחב ללא עלות ירצו החודש (פרט ל 18 לדצמבר שלא תתקיים הרצאה בגלל צום יוד בטבת):

  • ב 4 לדצמבריום שלישי ב1200 פרופ אורי פולת
  • ב 11 בדצמברב1200 ד"ר יוסי מנדל
  • ב 25 לדצמברפרופ. יפה ישורון מאוניברסיטת חיפה

 

מדע על הבר אילן – ד"ר יוסי מנדל בהרצאה מרתקת לקהל הרחב

ב 11 בדצמבר 2018 ממש אוטוטו – ד"ר יוסי מנדל שלנו נותן הרצאה מרתקת במסגרת מדע על הבר אילן בקפה גרג בקמפוס ב20:00. ההרצאה המרתקת של יוסי מנדל תעסוק ב "ראייה מלאכותית בשנת 2050 – שילוב של אדם ומכונה במערכת הראייה".  ראופה.

המקומות אוזלים שווה להזמין מקום פה https://mada-al-habar1.forms-wizard.co.il/  !

 

כנס על ראיה ועל היכולת ללמוד לראות במשכנות שאננים בירושלים

ב 16 וב17 בדצמבר 2018 (ימי ראשון ושני) יתקיים כנס עם מדענים עולמיים במשכנות שאננים בנושא "ללמוד לראות: ראיה בבריאים, בראיה ירודה, ובשחזור ראיה"  וניתן לראות גם דווח בפייסבוק שלנו. בכנס ירצו מדענים ומדעניות מובילים בעולם בתחום זה. בין היתר יהיו הרצאות העוסקות בשחזור ראיה בעקבות קטרקט מולד כמו בפרויקט Project Prakash שבהודו שמוביל פרופ Pawan Sinha מMIT שינאם בכנס, ופרופ אודי זוהרי מהאוניברסיטה העברית ופרופ אורי פולת ראש בית הספר שלנו שיספרו על הפרויקט שלהם באתיופיה לשחזור ראיה אצל ילדים עם קטרקט מולד. ד"ר יוסי מנדל יספר על מחקרו לבנית רשתית מלאכותית אצל אנשים שאיבדו את יכולת הראיה בעקבות פגיעה ברשתית. ויש עוד דוברים ודוברות רבים. הכנס פתוח לקהל הרחב אך יש להרשם מראש פה .

ארועים נוספים בחודשים הקרובים

ב 6 עד ה 8 בינואר 2019 יתקיים באילת הכנס השנתי של אגודת המוח הישראלית (ISFN) וחוקרי וחוקרות בית הספר שלנו כולל סטודנטים לתארים מתקדמים יציגו שם הרצאות ופוסטרים. פרטים נוספים באתר האגודה, תכנית סופית של הכנס תתפרסם בקרוב.

ב 12 עד ה 14 לפברואר 2019 יתקיים הכנס השישי של האגודה הישראלית לפסיכולוגיה קוגנטיבית באכסניית האבירים בעכו. חוקרי וחוקרות בית הספר שלנו כולל סטודנטים שלנו כבר הציגו בשנים קודמות בכנס ואנו מקווים שגם השנה תהיה לבית הספר שלנו נוכחות מרשימה.

ב 6-7 במרץ 2019 יתקיים בכפר המכביה הכנס ה- 39 של האגודה הישראלית לחקר העין והראיה. האגודה פרסמה שהמשלוח של תקצירים לכנס פתוח עד תאריך 31.12.2018 ויש לשלוח אותם ל isver.org.il@gmail.com

עדכונים מהעולם

הארגון האמריקאי לאופטומטריה (American Optometric Association) מדווח על שני מחקרים (אחד שכלל כ2500 איש) המראים שראיה תקינה היא גורם חשוב באיכות החיים בגיל השלישי. עוד על הדווח ניתן לקרוא פה. הארגון מחדד את התפקיד החשוב שיש למקצוע האופטומטריה בתחום זה ובתרומה לאיכות החיים של אנשים מבוגרים.

מחקר נוסף שהתפרסם ב JAMA Ophthalmology  מדווח על הערכה עצמית ירודה אצל ילדים בני 8 עד 13 עם עין עצלה. שוב אנו רואים כמה חשובות בדיקות ראיה והתערבות מוקדמת לשיפור תפקודי ראיה בגיל צעיר להם יכולות להיות השפעות ארוכות טווח.

מחקר עולמי מזמין אופטומטריסטים ואופטומטריסטיות מכל העולם לדווח על מעקב וטיפול בקצר ראיה בקליניקה. אנו ממליצים מאוד להשתתף בסקר פה ועוד פרטים לגבי זה ניתן למצוא פה.

מחקר נוסף חדש מדווח על סיכויים גבוהים של ילדים שנולדו בתקופת הקיץ לפתח קוצר ראיה, למאמר המלא.

מחקר נוסף ב EYE  שהשתמש במצלמת רשתית עם אופטיקה אדפטיבית על בני אדם בני 6 עד 78 מדווח על שינויים פריפוביאליים בצפיפות קולטני ה cones כפונקציה של הגיל.

מאמר נוסף ב EYE מדווח על האפשרות של שימוש בטלפון חכם כתחליף לאופטלמוסקופ עבור אוכלוסייה ללא הכשרה מקצועית מספקת.

 

נשמח לשמוע מכם על חדשות כנסים ארועים מעניינים, וכמובן אתם ואתן מוזמנים ליצור איתנו קשר גם במייל גם בפייסבוק וגם לבוא לבקר בארועים בבית ספרנו בקליניקות, במעבדות המחקר, ולהפגש עם הצוות הקליני והמחקרי שלנו.